söndag 29 maj 2011

Myror i växthuset och mördarsniglar i trädgårdslandet!

 Här har vi kallat in grävhjälp, det är så tråkigt att odla när små kryp förstör för hela charmen. Nu så ska vi göra ett sista försök till snigelfritt i landet, nu blir det 3 pallkragar med plattor runt och på dem ska det strös salt och kalk. Har hört att kalk ska hålla dem borta men ska gardera mig med salt till att börja med.
Anders och Jens disskuterar hur de ska göra.
Tur att inte båda barnen har jobb. 
Här har en bordstomat fått flytta in i uterummet, den har precis börjat blomma. 
Provade på att så Pysslingkragar i växthuset och det gick ju superbra. De i affären är inte mycket större men har gått mer i blom. De kommer göra sig fin fint i mina blomlådor, bara betyg och omdöme är inne så finns det tid över för detta med.

Lite tomater som har fått plats i växthuset.

Här bor de små svarta eländiga myrorna som gillar att lägga ägg i mina krukor, dessutom äter de upp rötterna. Gick ut och googlade på nätet och fick 3 tips, använde alla 3. Först slog jag kokt vatten på dem, därefter strödde jag över malen kryddnejlika (använde jag förra året innan de hade invaderat som i år) därefter lite Canderell (sötningsmedel). Återkommer med resutlatet.

Några av mina övervintrade pelargoner, de kommer sakta men säkert.

Ha en fortsatt härlig dag hälsar
Angela


1 kommentar:

  1. Visst är det trist!! Men du ... saltet runt pallkragarna... är det inte risk för att det vattnas in i lådorna. Kan du inte hälla taggig singel runt också. :-) Har hört att de inte gillar att "gå" på det.

    SvaraRadera