söndag 6 mars 2011

Vårkänslorna sprudlar

Vilken härlig helg det har varit, äntligen börjar man ana vår i luften. Idag åkte t o m tvätten ut i uterummet på tork, har tyvärr ingenstans i trädgården så jag kan hänga den ute på riktigt. Men den ljuvliga doften av ute-torkat finns nu i tvätten. 
Fick också fram en av mina påsar med pelargoner från i höstas, den med hängpelargoner och de är de som är svårast att övervintra.
Här har vi 8 hängpelargoner som inte ser mycket ut för värdlen, bara 2 har överlevt i påsen. Det var mycket bättre när Anders hade gamla garaget utan värme då lät jag pelargonerna stå kvar i krukorna. I nya garaget är det 20 grader varmt och ingen plats för blommor, värmen behövs tydligen för att inte saker ska bli rosta och bli förstörda. Så nu lägger jag dem i papp-påsar och  stoppar i det kallaste rummet vi har. Ska bli spännande att plocka fram de andra pelargonerna, där brukar vara fler som klarat sig.

Jag har ett fönster där det får plats 5 pelargoner så nu är det dax att börja vattna lite försiktigt, det är så lätt att förvattna så de ruttnar

Här har vi inga rötter ännu, de får hamna på brickan som åker  ut i uterummet på morgonen och in på frysen under natten. Det är bara till att hoppas att de ska klara sig, brukar inte ta så lång tid men jag satte dem av lite för veka kvistar och lite för tidigt.

Så här blev det på trappen, kommer nog bli fint när påskliljorna slår ut och penseérna tagit sig. Gult och lilla är fint tillsammans. Har planterat i en återanvänd clementinlåda, det står även en ljuslykta som jag sätter ett värmeljus i när det ska lysa fint på kvällen.

1 kommentar:

  1. Nice! Ser att du jobbar med att möblera om lite här på bloggen. ;-)

    SvaraRadera